Een onverwachte ontmoeting met een ree, een gezellige picknick in het bos, plukken van vers groen voor een salade of flarden mist boven een weiland… zo maar wat mooie natuurervaringen… alleen of samen.
Bijna iedereen is graag in de natuur, maar zo vaak vergeten we er tijd voor te maken. Daarom weer even ter herinnering een paar goed redenen om dit vooral te doen!

In de natuur zijn ontspant: je hersenen komen tot rust omdat ze minder prikkels te verwerken hebben en kunnen weer opladen. Je hoeft even niet te multitasken, je hartslag  en het ‘stresshormoon‘ cortisol in je lichaam verlagen.

Bepaalde bacteriën (Mycobacterium vaccae) in de grond zorgen voor een boost in de aanmaak van serotonine ook wel het gelukshormoon genoemd, waardoor je lekkerder in je vel zit.

Ben je actief bezig in de natuur? Dan maakt je lichaam ook nog endorfine aan, ook wel bekend van de zogenoemde ‘runners high’, het goede gevoel nadat je een eind hardgelopen hebt.
Door (verstandige) blootstelling aan zonlicht maakte je lichaam vitamine D aan, dit zorgt voor gezonde tanden en botten en helpt kanker tegen gaan. Het zonlicht houdt ook je melatonine op orde wat zorgt voor goede slaap. Herken dat heerlijke vermoeide gevoel ‘s avonds na een hele dag buiten?

Naast al deze hormomen en bacteriën geeft het doorbrengen in de natuur de mogelijkheid nieuwe ervaringen op te doen. In een artikel wat ik tegenkwam stond het zo:

“Door ervaringen op te doen, leer je jezelf ook steeds een beetje beter kennen. Je leert het leven steeds meer waarderen en ziet een andere kant van de wereld. Het is niet nodig om ver te reizen, ook in Nederland zijn er genoeg prachtige plekken. Stap eens de natuur in en kijk goed om je heen. Laat je zintuigen prikkelen en verrijk je leven.”

Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ik begon met 5 redenen… maar ik ben eerlijk gezegd tel kwijt maar zou er denk ik wel 101 kunnen bedenken…

artikel:
https://theoptimist.nl/daily/hierdoor-word-je-gegarandeerd-steenrijk/?utm_campaign=daily-general&utm_medium=email&utm_source=daily-general-2018-02-12